پروتئین BMP-7 و تولید انسولین توسط سلولهای غیر بتا در پانکراس

24 نوامبر 2015-پروتئینی که به  ترمیم استخوان ها کمک می کند،می تواند سلولهای پانکراس را وادار به ساختن انسولین کند. این به معنای تولید انسولین بدون نیاز به تزریق انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است. محققان موسسه ی تحقیقات دیابت در انستیتوی  میامی در فلوریدا، دریافتند که پروتئین  (bone morphogenetic protein 7) می تواند سبب ترشح غلظت بالایی از انسولین از سلولهای غیر بتا در پانکراس در مطالعات آزمایشگاهی شود.

یک گروه از محققان به سرپرستی  دکتر Domínguez-Bendalaمدیر بخش توسعه ی سلولهای  بنیادی انستیتوی تحقیقات دیابت دریافتند که سلولهای غیر بتا در پانکراس در مواجهه با پروتئین BMP-7می توانند به سلولهای تولید کننده ی انسولین تبدیل شوند.

انسولین ترشح شده از این سلولها در پاسخ به وجود گلوکز حتی بیش از ترشح انسولین در واکنش طبیعی پاسخ افراد غیر دیابتی به گلوکز است. محققان این سلولهای پانکراس را به موشهای دیابتی پیوند زدند و آنها همانند سلولهای بتای سالم عمل کردند.

 حال محققان امیدوارند با تزریق مستقیم پروتئین BMP-7به درون پانکراس تولید سلولهای جدید ترشح  کننده ی انسولین را تحریک  کنند. آنها قصد دارند این کار را با مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی انجام دهند تا از تخریب این سلولها توسط سیستم ایمنی  جلوگیری شود.

دکتر Bendalaمی گوید: ما از سادگی این یافته ها بسیار خوشحال شده و به انجام این کار تشویق شده ایم چنانچه موفق به شبیه سازی این کار در بدن انسان شویم افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از تزریق انسولین بی نیاز خواهند شد. درحال حاضر مشغول انجام تحقیق بروی موشها هستیم.

 درحال حاضر هدف این است که پروتئین BMP-7بتواند 98 درصد از سلولهای اهداء شده را به سلولهای بتا تبدیل کند. با این کار سلولهای تولید کننده ی انسولین تنها از یک پانکراس اهدایی برای پیوند به هفت فرد دیابتی کافی خواهد بود. این مرحله ی اولیه از تحقیق بسیار مقدماتی بوده و برنامه ریزی برای  کارآزمایی های انسانی هنوز  آغاز  نشده است.

 دکتر Bendalaمعتقد است BMP-7نسبت به درمان با سلولهای بنیادی که شامل معرفی چندین ژن جدید به بدن است، کمتر مخاطره آمیز می باشد و بنابراین می تواند به عنوان یک روش درمان دیابت نوع  1 درآینده بکار رود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/bmp-7-protein-helps-pancreatic-cells-produce-insulin-in-laboratory-study-93824251.html